Pet univerzalnih tabua i upotreba životinja

| More
Urođeni parametri pravednosti

Što više biolozi i psiholozi zadiru u razumijevanje urođenih obrazaca ponašanja, povećava se spoznaja kako ljudi imaju predispoziciju biti visoko osjetljivi na poštenje u društvenim interakcijama. Zanimljivo je kako se ovaj univerzalni tabu protiv nepravde u međuljudskim odnosima može naći i među neljudskim pripadnicima životinjskog carstva, osobito među sisavcima i pticama. Čini se kako, što bolje upoznajemo životinje i same sebe, bolje počinjemo shvaćati kako pravičnost, pravda i poštenje nisu samo dio intelektualnog koncepta uzvišenih ideala, već su utkani u psihosocijalnu tkaninu svijesti koja se očituje kao ljudski i životinjski život na ovome planetu.

Veliki oslobodilački pokreti primjer su toga. Na primjer, mnogi Britanci 18. i ranog 19. stoljeća posvetili su svoje živote prekidu ropstva afričkih naroda – ljudi koje nisu poznavali osobno i koji su bili druge rase. Usprkos tim faktorima, očita nepravda trgovine robljem navela ih je na akciju. Od tada su se dogodile i mnoge druge slične akcije. Pokret Occupy Wall Street jedan je od suvremenih očitovanja našeg esencijalnog osjećaja gnušanja i ogorčenja pri svjedočenju nepodnošljivoj nepravdi.

Naš osjećaj pravednosti rezultat je intuicije naše unutrašnje povezanosti s drugim ljudskim bićima i naše osnovne međusobne jednakosti. Iako je na razne načine nasilno potisnut u našoj kulturi kroz medije i religije te ekonomske, edukativne i državne institucije, taj temeljan osjećaj pravednosti i pravde kontinuirano se potvrđuje i lako se provlači i kroz naše odnose s neljudskim životinjama. Velika većina (oko 95-98%) ljudi anketiranih u SAD-u složila se kako bi ljudi umiješani u okrutna postupanja prema životinjama morali odgovarati za svoje postupke i suočiti se s društvenim posljedicama takvog ponašanja.

Univerzalno prepoznatljivi tabui

Znajući sve to, nije iznenađujuće kako sve kulture svijeta uočavaju određene tabue ponašanja. Svatko uključen u ova zabranjena i nepravedna djela prema drugim ljudima u zajednici suočava se s posljedicama svojih djela. Postoji pet univerzalnih tabua:

  1. Ne povrijediti fizički ili ubiti druge.
  2. Ne krasti od drugih.
  3. Ne ozlijediti druge seksualnim prijestupom.
  4. Ne zavaravati druge.
  5. Ne siliti druge na zlouporabu droga, alkohola ili toksičnih tvari.

Očito je da smo mi ljudi stvorili složene pravne, etičke, religiozne i socijalne strukture kako bismo se zaštitili od tih nepravednih i štetnih radnji i kako bismo obeshrabrili i kaznili one koji svjesno počine takve radnje. Izvorna duhovna naučavanja potiču suosjećanje i poštenje, i to su osnove društvene pravde i skladnog života na osobnoj unutrašnjoj te globalnoj razini.

Poštenje prema životinjama

Ironična, poražavajuća i neosporna činjenica je, doduše, kako mi neumoljivo i besramno ignoriramo svih pet univerzalnih tabua kada se radi o životinjama koje iskorištavamo za hranu, odjeću i u druge svrhe. One su također sposobne patiti i svjesne su baš kao i mi, a u mnogim slučajevima čak i više. Nadalje, njima nedostaju kapaciteti za diskurzivne misli koje mi imamo i koje nas mogu odijeliti od patnje i pomoći nam shvatiti je. Životinje su često dovođene do ludila ekstremnim zlostavljanjem koje su prisiljene trpiti u okrutnim, toksičnim i iznimno ograničavajućim uvjetima u koje ih mi tjeramo.

Najprije, nanosi im se fizička bol na bezbroj načina, s rutinskim unakazivanjima bez anestezije poput kastracije, odstranjivanja rogova, odstranjivanja kljunova, kupiranja repa, urezivanja ušiju, rezanja zuba, gnječenja noseva, kao i podbadanjem elektrošok-palicama i batinjanjem. Također ih ubijaju, obično na zastrašujuće i bolne načine – milijune ubijaju dnevno zbog hrane tako da krvare na smrt, vise naopako u okovima – noćna mora ekstremnog nasilja i okrutnosti. Drugo, sve im se oduzima – njihova djeca, njihovo vrijeme, njihovo mlijeko, jaja, svrha i sloboda, kao i njihova tijela i životi. Treće, podvrgnuti su bolnom i izopačenom seksualnom zlostavljanju, uključujući ponavljajuća silovanja ženki u svrhu proizvodnje profitabilnog potomstva i masturbaciju mužjaka – crpeći spermu za upotrebu u pištoljima za silovanje – kao i dobro dokumentiranom seksualnom zlostavljanju od strane frustriranih radnika tvrdih srdaca na farmama i u klaonicama. Četvrto, zavarava ih se mameći ih na bodljikave kuke i ohrabruje se njihov ulazak u zakrivljene tunele koji završavaju u teroru i boli noža za ubijanje. Peto, sili ih se na injekcije bezbrojnih lijekova čija upotreba nije u njihovom interesu, već samo u interesu njihovih eksploatatora. Antibiotici, steroidi, kemikalije, razni hormoni i drugi lijekovi upotrebljavaju se kako bi ih udebljali, povećali produktivnost mlijeka i jaja, promijenili raspoloženja i na ostale načine učinili ih profitabilnijima.

Te milijarde životinja 'za hranu' nisu nam učinile ništa čime bi zaslužile toliko dobivenog nasilja. Isto vrijedi i za životinje iskorištavane i ubijane za odjeću i ostale proizvode, zabavu, znanstvena istraživanja i ostalo. Istina je kako divlje životinje izravno uništavaju hvatanjem, trovanjem i ubijanjem te, neizravno, kroz gubitak njihovih staništa. Primaran uzrok svemu tome je potražnja životinjske poljoprivrede za siječom šuma s ogromnih prostora i porobljavanjem zemljišta isključivo u svrhu ispaše životinja i uzgoja sirovine za prehranu zatvorenih životinja. (Kao dodatak izmjerenoj nepravdi nanošenoj tim životinjama je inherentna nepravda prema gladnim i pothranjenim ljudima, prema radnicima iz klaonica i farmi koji obavljaju bezdušni, prljavi posao za nas ostale te buduće generacije i sve koji nasljeđuju ekološku, ekonomsku i kulturnu propast koju kuje životinjska poljoprivreda.)

Kako mi, kao društvo, očekujemo da se realiziraju naše težnje za socijalnom pravednošću dok se sami ponašamo tako bešćutno, nepravedno i nasilno prema onima čije ranjive živote držimo u rukama? Kako možemo poštivati međusobne interese, kada ne poštujemo interese milijardi životinja (i drugih ljudi), znajući kako su njihovi interesi njima jednako važni kao i naši nama?

Naše masivno i neprestano kršenje pet univerzalnih tabua umanjuje naše napore koje ulažemo u mir, pravdu i slobodu na razinu licemjerja i ironije. Sve dok ne postupamo prema životinjama na Zemlji s poštenjem i poštovanjem koje i sami tražimo, očito ćemo i dalje žeti sjeme koje dnevno siju deseci milijuna.

A sada, dobre vijesti!

Svakog pojedinog dana jedan od nas može reći NE industrijskome stroju za ubijanje i učiniti najviše što može kako bi se probudio iz programa i razumio što se događa te prigrlio veganski način života koji druge tretira s poštenjem i poštovanjem. Sve dok to činimo i ohrabrujemo druge da čine isto, mi stvaramo temelje pravde, sklada, izobilja i smislenosti u našemu svijetu ljudi. Živimo na prekrasnoj Zemlji koja nas sve lako može hraniti i podržavati, slaveći naše živote u radosti, ali samo ako to činimo s poštenjem i poštovanjem prema svima. Sve počinje na našim tanjurima.

autor: Will Tuttle

Vezane teme

Will Tuttle

Također pogledajte

Akcije

Facebook preporuke

Preporučujemo AVALON web hosting